Από την Αφετηρία στον Τερματισμό του 40ου Μαραθωνίου 🚴‍♂️με ποδήλατο

Στις 12 Νοεμβρίου 2023 η Φαίη κι εγώ για πρώτη μας φορά ακολουθήσαμε με τα ποδήλατά μας ολόκληρη τη διαδρομή του veritable Μαραθωνίου no 40 από την αφετηρία μέχρι τον τερματισμό. Βέβαια όταν λέμε «ολόκληρη», εννοούμε κυριολεκτικά  1️⃣ τη διαδρομή που έτρεξε ο Φειδιππίδης μέσω Σταμάτας και Κηφισιάς (χιχι) και 2️⃣ τη διαδρομή που είναι υποχρεωμένοι να τρέχουν οι αθλητές. Σύνολο για τα πετάλια μας: 70 χλμ. Έτσι έχουμε καλύψει τις δύο εναλλακτικές του αρχαίου δρομέα και δικαιούμεθα να ομιλούμε! Να τι είδαμε και απορήσαμε 🥺:

Ξεκινήσαμε από τη Νέα Ερυθραία στις 9:00 και πήραμε τον δρόμο για την Αφετηρία του Μαραθωνίου μέσω φράγματος Μαραθώνα, όπου βγάλαμε μία φώτο για προθέρμανση:

Είχαμε ντυθεί ζεστά για να επιζήσουμε στην κατηφόρα, αλλά στην ανηφόρα γίναμε μουσκίδι. Μετά από σχεδόν 30 χλμ. φθάσαμε στο γήπεδο της Αφετηρίας στις 10:30 μόλις έφυγε και ο τελευταίος δρομέας. Σκοπός μας ήταν να αποφύγουμε το τσαλαπάτημα των χιλιάδων υποψήφιων Μαραθωνοδρόμων. Δεν φανταζόμασταν όμως, τί θα αντικρίζαμε αντ’ αυτών:

Πρώτη μέριμνά μας να βγάλουμε μία φωτογραφία κάτω από το διάσημο πανώ, ενώ πίσω μας τα συνεργεία είχαν αρχίσει να ξηλώνουν τη διακόσμηση.

Ο χώρος θύμιζε απέραντο σκουπιδότοπο, σαν αυτόν που είχα δει το καλοκαίρι στην Επίδαυρο (Μήδεια του Castorf) και τρόμαξα από το deja vu. Μου φάνηκε λίγο σαν οικολογική καταστροφή, αλλά όπως βλέπετε, ο Δήμος Μαραθώνα είχε προβλέψει να έχει και κάδους ανακύκλωσης! Οι οποίοι φάνηκαν τρομερά χρήσιμοι 🤬στους οικολογικά  ευαισθητοποιημένους δρομείς.

Οι 21.000 δρομείς συγκεντρώνονται μέσα στο μεγάλο γήπεδο του Μαραθώνα, χωρίζονται σε γκρουπ, και από τις 9:00 και μετά αναχωρούν τα γκρουπ ανά 3 λεπτά. Όταν έχει φύγει και ο τελευταίος δρομέας, τα πράγματα είναι λίγο τρομακτικά.

Εκτός από τα συνεργεία που μαζεύουν τα σκουπίδια, καταφθάνουν δεκάδες ρακοσυλλέκτες, όπως επίσης και τα παιδάκια της γειτονιάς, για να μαζέψουν τα ρούχα και τα αθλητικά παπούτσια που έχουν πετάξει οι δρομείς. Διότι οι αθλητές είναι υποχρεωμένοι να φθάσουν στο χώρο από τα χαράματα, πριν τη διακοπή της κυκλοφορίας και να παραδώσουν όλα τους τα υπάρχοντας τους Courier που περιμένουν εκεί για να τους τα μεταφέρουν στο Ζάππειο και να τα παραλάβουν με τον τερματισμό τους. Είναι λοιπόν συνήθειο, να φοράνε ένα παλιό φούτερ, το οποίο πριν την εκκίνηση πετάνε χάμω. Όπως επίσης χάμω πετάνε και οτιδήποτε άλλο πιάσουν στα χέρια τους κατά τη διάρκεια της διαδρομής.
Όταν ρωτήσαμε κάποια παιδάκια, τι θα τα κάνουν τα ρούχα, μας είπανε ότι ψάχνουν να δουν αν έχουν λεφτά στις τσέπες τους. Να πως βγαίνει το χαρτζιλίκι!

Τί είναι όμως αυτές οι χιλιάδες μπλε σακούλες; Τις προσφέρει ο ΣΕΓΑΣ σε αυτούς που δεν ξέρουν το κόλπο με το φούτερ για να μην ξεπαγιάσουν στο πρωινό αγιάζι του Νοεμβρίου. Προσπαθώ να σκεφτώ καμιά  καλύτερη λύση, αλλά δεν μου έρχεται 🚴‍♂️ Έτσι μπήκα στο διαδίκτυο να μάθω σχετικές πληροφορίες και ανακάλυψα ότι σε κάθε μαραθώνιο συλλέγονται περισσότεροι από 3 τόνοι ρούχα και παπούτσια τα οποία πάνε για ανακύκλωση. Δείτε εδώ.

Πήραμε τη Λ. Μαραθώνος με κατεύθυνση προς Αθήνα, χωρίς να ξέρουμε, αν πράγματι θα μας επέτρεπε η Αστυνομία να ποδηλατήσουμε στο αντίθετο ρεύμα, από αυτό που έτρεχαν οι δρομείς. Είχαμε φροντίσει να δώσουμε στους Μαραθωνοδρόμους ένα προβάδισμα -ένα handicap δηλαδή- για να μην πέσουμε στο συνωστισμό, πράγμα που αποδείχθηκε σοφό. Έτσι δεν μας αναχαίτισε κανένας από τους εκατοντάδες Αστυνομικούς που ήταν ακροβολισμένοι και στα δύο ρεύματα της Μαραθώνος και έπαιζαν με μεγάλη προσοχή παιχνίδια στο κινητό τους.

Συναντήσαμε την οπισθοφυλακή των δρομέων μετά τη διασταύρωση του Τύμβου.

Τα πρώτα χιλιόμετρα, σχεδόν μέχρι τη Νέα Μάκρη ποδηλατήσαμε μόνες μας αφού οι δρομείς είχαν προχωρήσει. Και ενώ εμείς βρισκόμασταν ακόμα κοντά στο Μάτι, ο Κενυάτης -what else- Έντουιν Κίπροπ Κίπτο τερμάτισε με νέο ρεκόρ διαδρομής, 2 ώρες 10 λεπτά και 33 δευτερόλεπτα.

Είχαμε ήδη ποδηλατίσει περισσότερα από 40 χλμ., ο καιρός ήταν υπέροχος και είχαμε αρχίσει να κουραζόμαστε. Ώρα για μπανάνα.

Την ίδια άποψη περί της οικολογικής καταστροφής της διαδρομής με μένα (χα) πρέπει να έχει και ο ξυπόλητος δρομέας, ο οποίος είχε δέσει με ιμάντες πάνω στο σώμα του ένα φορτίο με σκουπίδια και τα τραβολόγαγε σε ολόκληρη τη διαδρομή για να κάνει το δικό του statement 🥵. Ποιος είναι όμως αυτός ο μυστηριώδης τύπος; Είναι ο κομμωτής Θάνος Τσάκλας, και εδώ μπορείτε να διαβάσετε λεπτομέρειες.

Διότι μιλάμε για απροσμέτρητες ποσότητες αποβλήτων!

Σε ολόκληρο το μήκος της διαδρομής, κάθε 5 km υπήρχαν χώροι τροφοδοσίας με νερό, ισοτονικά ποτά και μπανάνες. Οι δρομείς έπιναν, έτρωγαν και μετά πέταγαν τα σκουπίδια τους κάτω. Όχι μόνο αυτοί που έτρεχαν, αλλά και αυτοί που περπάταγαν -που όπως διαπιστώσαμε ήταν το 80% όσων έπαιρναν μέρος. Όλα στο οδόστρωμα. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα, η διαδρομή του Μαραθωνίου να μοιάζει με έναν ατελείωτο σκουπιδότοπο μπουκαλιών. Να προσθέσουμε και τα σφουγγαράκια που τους μοίραζαν μαζί με τα νερά για να δροσίζουν το πρόσωπό τους. Επίσης πέταγαν κάτω και τις μπανανόφλουδες. Ευτυχώς εμείς ήμασταν από το αντίθετο ρεύμα, γιατί δεν ξέρω πως θα τα κατάφερνα να τη βγάλω σε όρθια θέση με τόση γλύστρα.

Μέχρι το Σταυρό η διαδρομή είναι ελαφρά ανηφορική με μικρότερη ή μεγαλύτερη κλίση. Μετά το Σταυρό αρχίζει η κατηφόρα. Άντε γιατί είχαν πονέσει τα ποδαράκια μας.

Δεν μπορώ να περιγράψω, πόσο περήφανη αισθάνθηκα σαν ποδηλάτισσα, όταν διαπίστωσα ότι οι Έλληνες διασώστες διαθέτουν και ποδηλατικό σώμα! Σχεδόν έπεσα να τους αγκαλιάσω! Για να είμαστε όμως δίκαιοι, να προσθέσω ότι είδαμε και Αστυνομικό πάνω σε ποδήλατο. Θαύμα, θαύμα!

Λένε πως αξίζει να ζήσει κανείς την εορταστική ατμόσφαιρα αυτού του μοναδικού αθλητικού γεγονότος. 15 μπάντες των χορηγών φροντίζουν για αυτό το γλέντι. Απαθανάτισα δύο από αυτές:

Και να λοιπόν! Κατάφερα να τερματίσω! Πλάκα κάνω βέβαια, όχι ότι τα 70 χιλιόμετρα από την Κηφισιά στο Καλλιμάρμαρο μέσω Μαραθώνα ήταν εύκολα 😮‍💨💦😮‍💨

Όμως οι δρομείς είχαν να κάνουν πραγματικά ένα δύσκολο έργο. Ακόμα και περπατώντας με σλάλομ ανάμεσα στις μπανανόφλουδες, τους βλέπαμε που λιποθυμούσαν στο δρόμο, πολλοί από αυτούς έκαναν εμετό, υπήρχαν παντού διασώστες και ασθενοφόρα για να τους προσφέρουν τις πρώτες βοήθειες. αρκετοί από αυτούς συνέχιζαν την διαδρομή τους για να ζήσουν την εμπειρία του να μπούνε τρέχοντας στο Καλλιμάρμαρο και να παραλάβουν το μετάλλιο τους.

Στο 40ο Μαραθώνιο των 42 χλμ. ξεκίνησαν 21.000 δρομείς και τερμάτισαν 17.000 και κάτι. Δηλαδή περισσότερο από το 80%. Τώρα εντυπωσιάστηκα!

Να και ο χάρτης της διαδρομής σε βίντεο:

Και μερικά στατιστικά για τους ψυχαναγκαστικούς:

αν διάβασα καλά, σε όλες τις κούρσες δήλωσαν συμμετοχή συνολικά 70.000 άντρες, γυναίκες και παιδιά. Όπως φαίνεται από την κατάταξη του ΣΕΓΑΣ, τερμάτισαν 17.000 από αυτούς. Δεν μπόρεσα πουθενά να βρω, πόσοι τερμάτισαν στον Μαραθώνιο. Η συνολική αναλογία άντρες προς γυναίκες σε όλες τις κούρσες στον τερματισμό ήταν 4/1.

Και μερικά στατιστικά που αντέγραψα από το sports24 https://www.sport24.gr/marathonios/o-marathonios-tis-athinas-se-arithmoys.10211620.html γιατί μου φάνηκαν ενδιαφέροντα.Έχω προσθέσει και δικά μου σχόλια:

400 κάδοι ανακύκλωσης ήταν τοποθετημένοι στη διαδρομή. 😡 Πολύ χρήσιμη προσθήκη, αν λάβουμε υπόψη μας την οικολογική ευαισθησία που επέδειξαν οι δρομείς. 😡

500.000 μπουκαλάκια νερό ανακυκλώνονται. Θα μπορούσαν να αντικατασταθούν από σύγχρονους ψύκτες, για τους δρομείς που δεν ενδιαφέρονται να κάνουν χρόνο, τους περισσότερους δηλαδή!

21.000 δρομείς δηλώθηκαν στον μαραθώνιο δρόμο. 😡πολύ θα ήθελα να ξέρω, πόσοι από αυτούς τερμάτισαν 😡

95.000 μπανάνες DOLE 😡τις είδα, τις δοκίμασα, τις πάτησα κιόλας 😡

40.000 τζελ φρούτων ETHICSPORT 😡Αυτά δεν τα πήρα είδηση να πάρει, που τα μοιράζανε;😡

415 λεωφορεία 50 θέσεων, τα οποία αν τοποθετηθούν σε ευθεία γραμμή θα έχει μήκος 10 χλμ., θα μεταφέρουν τους δρομείς στην εκκίνηση ✅

550 χημικές τουαλέτες θα τοποθετηθούν για να εξυπηρετήσουν τους συμμετέχοντες στην αφετηρία, κατά μήκος της μαραθώνιας διαδρομής και στον τερματισμό στο Καλλιμάρμαρο στάδιο ✅ Ευτυχώς δε χρειάστηκε να χρησιμοποιήσουμε καμιά, γιατί δεν θέλω να θα ήθελα να περιγράψω την κατάστασή τους.

4.500 εθελοντές ✅ Να επιβεβαιώσω από πρώτο χέρι, ότι όλοι οι οι θέλοντες ήταν φανταστικοί, ευγενέστατοι, πολύ εξυπηρετικοί, όλο κέφι και προθυμία! Μπράβο τους!

600 άτομα από την διεύθυνση Τροχαίας Αττικής και τις αστυνομικές δυνάμεις θα συμβάλλουν την Κυριακή (12/11) στην ασφαλή διοργάνωση ✅ Επίσης να επιβεβαιώσω από πρώτο χέρι ότι τουλάχιστον κατά την επίβλεψη της μαραθώνιος διαδρομής, τουλάχιστον οι μισοί αστυνομικοί που είδαμε κοίταζαν εμβριθώς το κινητό τους!

170 άτομα προσωπικό του ΕΚΑΒ 😡Πάνω κάτω, πάνω κάτω, πέρα δώθε, έτρεχαν παντού οι ταλαίπωροι, έπρεπε οι ποδηλάτες να είναι πολύ προσεκτικοί για να μην μπλεχτούν στα πόδια τους!😡 Επίσης 20 διασωστικές ομάδες με 330 άτομα

8 νταλίκες “κουρτίνες” 13,60 μ. η καθεμία θα μεταφέρουν τα ρούχα των δρομέων στο Καλλιμάρμαρο τα οποία παραδίδουν στην αφετηρία στον Μαραθώνας 😡Δεν τις είδαμε, αλλά καταλάβαμε σε τι χρησιμεύουν😡